torsdag 3 december 2009

Lucka #4

The Roots (ft. Cody Chesnutt) - The Seed 2.0 (2002)

Hip-hop konserter har rykte om sig att vara rätt kassa. Själv kan jag bara på rak arm minnas att jag varit på en enda. The Roots på Mejeriet i Lund 1997. Den var däremot fantastisk, och svängig som attan.

2002 återupptäckte jag rötterna, i och med den här makalöst smittande låten, som är en re-make av neo-soulsångaren Cody Chesnutts original från samma år.

Förutom att vara oerhört svängig är låtens text intressant och den kan, som sig bör, tolkas på flera vis. Tolkar man den bokstavligt så handlar den om driften att ligga runt (Fertilize another behind my lover's back), men på ett mer filosofiskt/metaforiskt plan är det rätt tydligt att låten handlar om musiken i sig själv och driften att hela tiden korsbefrukta och bryta ny musikalisk mark.

Udden riktas även mot en konservativ musikindustri som hellre ser att artisterna stannar vid sin musikaliska läst och drar in stålarna (she don't want no rock'n'roll / she want platinum, ice and gold). Men det stannar inte där, vissa vill tolka in en religiös aspekt i födandetemat, med jungfrufödslar and what not. Men så långt behöver man måhända inte gå. Det räcker att det är en fantastisk låt. Just den typen av låt som man nynnar på efter att ha hört den en endaste gång. I push my seed in her bush for life... duh duh duh.

Bästa rotrockraden: If Mary dropped my baby girl tonight / I would name her rock'n'roll

Tillägg: Jag tror att jag såg Disposible Heroes of Hip-hoprisy på Roskilde typ 92 också.

3 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Härlig låt. Sväng, sväng. Såg en film du bör se, idag, no syftningsfel intended. Capitalism. A Love Story. En film alla som intresserar sig för USA bör se. Mitt dagens lucktips. Ha de.

Niklas sa...

Michael Moore, right? Ja den lär bli sedd. Tack för klementinerna! Ska'ru ha säsong 4 också?

Anonym sa...

Underbar låt. Trodde alltid att den handlade om att göra sin bästa polare på smällen osv.