torsdag 22 oktober 2009

Konsumtion #8

Så! Äntligen finns den i DVD-hyllan. En fullmatad utgåva med världens roligaste komiker. Bill Hicks. Första gången jag såg honom låg jag dubbelvikt av skratt. Genialt. Jag älskar Eddie Murphy, och Richard Pryor är förbannat rolig (oftast).

Bill Hicks slår dem dock på fingrarna. Han har en helt fantastisk tajming, ett superbt minspel och makalösa rutiner (alltså, routines, vad översätter man det med? Nummer?). Vad han än tar upp; rökning, droger, Gulfkriget, reklam (se klipp nedan) blir det guld.

"People often ask me where I stand politically. It's not that I disagree with Bush's economic policy or his foreign policy, it's that I believe he was a child of Satan sent here to destroy the planet Earth. Little to the left."

Det står "social critic" på omslaget, och det är inte ljug. Han svingar rätt vilt, och träffar hårt. Åt flera håll. Han var kontroversiell i ordets rätta bemärkelse. Vi har verkligen inget i Sverige som ens kommer nära. I Sverige tycker vi fortfarande det är hysteriskt kul när någon står på scenen och låtsas vara drängfull och pratar med en iller i partyhatt. Det är genialitet. Eller visar en hårig ryamatta på bröstet och säger "jag är kurd". Kul. Eller så får de en tv-serie och gör imitationer. Nej, jag tänker inte titta på "Möller" eller vad det nu är TV4 skall lansera. Jag har sett förhandsglimtarna.

Bill Hicks dog av cancer 1994, 33 år gammal. Ain't life a bitch! Adde Malmberg lär väl bli 99. Och aktiv in i det sista.


5 kommentarer:

Anonym sa...

En sann hjälte och ett riktigt geni. Han kommer vara högst upp på min "topp 10 komiker" som jag filar på till min blogg. :D

Niklas sa...

Ah. Ser fram emot den listan!

Eva Nygren sa...

Aj aj, det var riv i de slutorden. Stackars Adde.

Niklas sa...

Ja, lite taskigt mot Adde kanske. Han är ju så harmlös. Jag borde kanske skrivit Henrik Betnér eller vad han nu heter istället.

Eva Nygren sa...

Nej, jag kollade på filmen med Bill Hicks just, har aldrig förr hört talas om honom och så läser jag sedan att han dog så ung. Skit.Jäkligt rolig. Nej, vi har ingen sådan sedan Tage D