fredag 5 juni 2009

Spotifierad

Så, då var man med i det här nya på den vilda webben - Spotify. Det låter ju så bra, streamad musik i din dator. Gratis! Och det är rätt trevligt. En hel del timmar har gått åt till att leta upp favoriter som jag inte riktigt visste om jag ville höra igen.

Men, tjänsten har sina brister. Utbudet av hela album är relativt begränsad, och tillika lite slumpmässig. Varför vissa album finns, medan andra lyser med sin frånvaro har säkert med rättigheter och annat juridiskt att skaffa. Nåväl, man skall ju nu inte skåda given häst i mun. Eller?

Det bra med tjänsten är att jag nu kunnat kolla upp, och lyssna igenom saker som jag alltid har tänkt att jag skulle göra, men ännu inte tagit tag i. Lagligt, vilket i dessa Ipred-tider är trevligt. De senaste veckorna har jag således lyssnat in mig på saker som Roxy Music, Brian Eno och Fleetwood Mac. Band och artister jag tidigare har haft begränsad koll på. Nu avhjälpt. Fint så.

En annan trevlig sak är att man kan göra spellistor och dela med sig av. Tyvärr kraschar programmet ibland (men det kan ju ha att göra med min föråldrade dator), vilket ledde till att den Freaks and Geeks-spellista jag satt och knåpade med ikväll var försvunnen. Annars hade jag tänkt lägga ut den som länk här. Nu får ni istället hålla tillgodo med min "Jag minns mitt 80-tal"-spellista. Så håll tillgodo så länge och så ger jag er Freaks and Geeks-listan när jag återvänder från Wien.

5 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Vadå när jag kommer tillbaka från Wien?? Nåja, jag ska fixa Spotify jag med. Och snart kan du, eller förmodligen redan kan du, mer om min ungdoms musik än jag.

Niklas sa...

Men Eva, hade du varit med i Facebook hade du haft så mycket bättre koll! Jag var en snabb vända i Wien och proppade i mig Mozartkugeln.

Unknown sa...

jag vill ha massor av listor!

strategen sa...

eno som i music for airports och projekt med tyska krautsnubbar eller glam-eno?

Niklas sa...

Strategen: lite av varje.