söndag 28 juni 2009

The Lucksmiths, Debaser 090627

Om ett band gör sig förtjänta av epitetet "trevliga" så är det den förtjusande lilla Australienska poporkestern The Lucksmiths. Efter ett gäng bra plattor med härligt mesig indiepop så har de nu beslutat sig för att lägga av. Det är synd och skam. Igår var deras avskedsturné i Malmö, och det blev en fantastisk liten opretentiös spelning.

För ett band som har gjort en popdänga som heter "T-Shirt Weather" (som de naturligtvis gjorde en fantastisk version av) kunde knappast gårdagen varit mer passande; värme, strålande sol och en fullkomligt belägrad uteservering på Debban. Indieklanerna anslöt en masse och blandades upp med sedvanlig mixat Debklientel. En bra gäng, med andra ord.

Förra året släpptes den eminenta First Frost och bandet rullar igång föreställningen med "Good Light", min favorit från albumet (eller vänta... kanske var "A Hiccup In Your Happiness" först. Nåväl). Det kändes direkt att det skulle bli en bra kväll. Musikaliskt hur som helst. De skämtar, pratar svenska (knullrufs), pratar med varandra, med publiken och försöker få oss att förstå storheten med sina kylskåpsmagneter de säljer i merch-ståndet. Det är helt enkelt förbannat trevligt.

Man har ju sina darlings med band man tycker om och jag skulle just skrika ut "The Chapter In Your Life Entitled San Fransisco" (inte hela titeln möjligtvis) när de precis börjar spela den. Det var en sådan kväll det var med andra ord. Saker som föll på plats. Ibland är popmusik bara så himla gôtt, som man säger i Götelaborg.

Min andra favoritlåt med The Lucksmiths är "Music To Hold Hands To". Den spelade de inte, men det känns inte ens som en randanmärkning. Det gör helt enkelt ingenting, det var fem fyrar, smultron, getingar eller mojitos eller vad man nu skall använda ändå. Jag lyssnade på den när jag kom hem mitt i natten istället. Har du inte hört den förut bör du också lyssna. Det kan du göra om du klickar på titeln och laddar hem den. Köp sen alla deras plattor. Det är de värda.

I could never understand you
Hating music to hold hands to
Sometimes something you can dance to
Is the last thing that you need
Yeah, and squandering a Sunday
On a 499-piece jigsaw puzzle
Doesn't trouble me one little bit
One little bit!

3 kommentarer:

Mia sa...

Väldigt fint skrivet om en så fin kväll! Trots att jag inte kommer över hur tråkigt det är att de slutat så kunde man inte bett om en bättre kväll tror jag.

Anonym sa...

Jag gillade spelningen men hans försök att vara vitsig mellan låtarna tog udden av njutningen :P

Niklas sa...

Mia: Tack. Ja, det är så attans tråkigt.

Voxtrot: Nu tyckte jag i och för sig att det var rätt vitsigt. Men så är jag från Göteborg också.