måndag 13 april 2009

Vårsoul

Läser på det världsvida nätet att Randy Cain, sångare i The Delfonics har avlidit. Han blev bara 63 år gammal och turnerade uppenbarligen in i det sista. Det känns lite ledsamt. Delfonics är ett av de soulbanden jag alltid återvänder till.

Det är något speciellt med den här, vad skall vi kalla det för... fis-soulen. Den är sockersöt och sirapssliskig men samtidigt så har den kvaliteter som lyfter den ovan det patetiska. Delfonics var kanske det bästa bandet i den här soulgenren (Philly Soul, Quiet Storm, Smooth Soul... kärt barn o.s.v.) tillsammans med The Stylistics. Visst, The O'Jays, Harold Melvin & The Blue Notes och The Chi-Lites var alla bra, men de hade oftare än lite mer dansant framtoning som drog åt discohållet. Delfonics och Stylistics var de tyngst orkestrerade och absolut softaste.

The Delfonics fick ju en renässans för tiotalet år sedan genom Quentin Tarantinos Jackie Brown, vilket var välförtjänt. Lyssna på deras honungslena stämmor nedan:


3 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Jag sa någon gång att du har god smak. För det mesta tror jag att jag lade till. Hoppas jag ... Honung är för sött, för sött.

Niklas sa...

Ja, fast du har ju Queen...

Eva Nygren sa...

Ja - och???