måndag 6 april 2009

Undergångar

Jag är en läsare, så jag har alltid en eller ett par böcker liggande bredvid sängen eller i min väska. Med tiden så har andelen faktaböcker ökat på bekostnad av romanerna. Jag vet inte riktigt varför, men med tilltagande ålder kanske insikten om hur lite man egentligen vet blir mer påtaglig?

Min senaste favorit (och han tar över lite på den positionen från Steven Pinker) är Jared Diamond. Han har inte bara ett briljant (hepp!) namn, han är även en person som lyckas skriva underhållande och klart om komplexa skeenden. Han har också skrivit en bok som heter Why Is Sex Fun? och den får bli nästa projekt.

På en strand på Kreta i fjol så läste jag Diamonds storslagna Vete, vapen och virus som beskriver människans historia och hur det kommer sig att det var européer som koloniserade resten av världen och inte tvärt om. Rasande intressant.

Nu senast tog jag tag i en annan av Diamonds böcker: Undergångar. Här beskriver han, precis som titeln skvallrar om, samhällen som av olika anledningar gått under. Det mest fascinerande avsnittet tar upp vikingarnas kolonisation av Grönland. På grund av deras övertygelse om sin egen kulturs överlägsenhet gentemot "vildarnas" dito så vägrade man att ta till sig av Inuiternas kunskaper om överlevnad i det arktiska klimatet och gick sedermera under. Fast man höll ut i imponerande 450 år. En sak som överraskar är att vikingarna tydligen ratade fisk som föda. Lite korkat kan tyckas.

Diamond har isolerat ett antal faktorer (såsom klimatförändringar, fientliga anfall etc) som bidrar till samhällens undergångar och visar i exempel efter exempel hur dessa spelat in i varierande grad. Han tar upp forntida samhällen och arbetar sig fram till nutida exempel (Rwanda exempelvis). Så om du bara skall läsa 620 sidor i vår om hur samhällen bryter samman så låt det bli dessa!

Inga kommentarer: