onsdag 18 februari 2009

Köldknäpp

Malmö har blivit kallt. Idag såg statyn på Gustav Adolfs torg ut såhär. Someone left the water running. Bilden är tagen på eftermiddagen tyvärr. På förmiddagen var det gnistrande vackert med solsken, men vid ettiden var det grått igen. Under hela bussresan nynnade jag på Damien Jurados "December", en fin bit om en man som fryser ihjäl i sin bil "on the North Dakota Plains". En sådan risk förelåg förvisso inte, men enligt radion hade det i Skåne rapporterats temperaturer ner till -15 under natten. Enough to chill your bones.

Så. Mitt första egentliga blogginlägg skulle ha handlat om låtar om vintern, men när jag exkluderat alla jullåtar var det inte så många kvar. Jag kom bara på ovan nämnda, "Winter In" med Gene Clark, "Winter on Victoria Street" med The Clientele. Samt den här, men den är också en verkligt fin liten trudelutt från ett av förra årets mest uppskrivna band:

6 kommentarer:

Emma sa...

Oj, vilken fin bild på dig! Måste vara en väldigt skicklig fotograf som tagit den!

Niklas sa...

Jamen, eller hur? Jag stjäl friskt, men skall genast redigera det första inlägget så att det framgår vem som tagit den!

Anonym sa...

Sedan har vi ju "winterlight" med the autumn defense. ett fantastiskt band.

Emma sa...

Word!

Eva Nygren sa...

Fleet foxes kör samma stil om och om igen. Ingen variation. Länkar till dig. Det kan bli bra det här, med Panikljus!

Niklas sa...

Du har en poäng, Eva. Men jag gillar stilen likafullt! Tack förresten!