lördag 28 februari 2009

En styltig text

Jag tillhör de som fortfarande köper skivor. Jag gillar känslan av att ha musiken i min hand, helt enkelt. Dessutom är skivor vackra, även om nu inte CD är lika vackert som vinyl. Min favoritmöbel är CD- och DVD-samlingarna. De och böckerna då.

I fredags låg då det fysiska exemplaret av Crystal Stilts platta i min postbox (innan dess hade musiken endast funnits som ettor och nollor i min laptop). Jag tycker att plattan är fantastisk. Deras bandnamn säger egentligen det mesta. Går man på styltor av kristall får man gå försiktigt. Styltorna består i detta fallet av gruppens influenser, och de döljer inte direkt vilka dessa är. Genier lånar och medelmåttor stjäl, brukar det ju heta och det finns ett korn av sanning i den sentensen. Med så tydliga lån från Velvet Underground, Suicide och The Jesus & Mary Chain så är risken är uppenbar att slutresultatet skulle kunna bli en slags stilövning renons på eget uttryck och innehåll. Nu är det som tur är inte det, utan gruppen lyckas behålla balansen på styltorna och dessutom ta några steg på dem dessutom. Gillar man rockmusik som maler långsamt och mörkt och under ett luddigt täcke av effektpedalsljud så är det här något för dig. Passar finfint en lördagsförmiddag i sällskap med korsordet och en kopp te.

Onsdagen den 4 mars spelar de på Debaser i Malmö. Jag är där.

1 kommentar:

Eva Nygren sa...

Jag köper också skivor. Ibland. Man kan också låna skivor. DVD-skivor till exempel. Fattar vad du menar med Omar nu. Han var mästerlig i det avsnitt jag såg ikväll. Är helt beroende.