måndag 2 mars 2009

Konsumtion #3

Ja, så anlände den äntligen, en av de mörkaste och mest deprimerande filmerna jag sett. Mike Leighs Naked. Just därför är det också en av de filmer som berört mig mest. Jag trillade ut ur en Folkets bio i Göteborg omskakad och rörd. Och förbryllad. Filmens huvudperson, gestaltad av David Thewlis (fenomenal) är en våldtäktsman som flyr Manchester för att slippa bli misshandlad och landar i ett nattsvart, regnigt London där han driver runt i en slags inverterad odyssé. Han träffar diverse udda existenser och sprider sin cynism omkring sig som ett gift. Filmen är helt kompromisslös, och som någon skrev på någon sida, så är det egentligen fantastiskt att man orkar sitta igenom den. Så påträngande är huvudpersonens hopplöshet och totala utanförskap. Jag är så glad att den nu står bland mina Will Ferrell-filmer!

4 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Är det också en Will Ferrell-film? Nä, va? Har du sett Red Road? Det är den enda film som jag kan komma på att jag skulle kunna "bjuda" dig på, som skulle intressera dig!

Niklas sa...

Nej nej. Den är av den brittiske regissören Mike Leigh. Red Road skall jag kolla upp!

Eva Nygren sa...

Du kan få "låna" den av mig.

Niklas sa...

Gärna det!