fredag 20 mars 2009

Gråtlåt #3

Ibland så trillar man över en låt som man helt enkelt inte kan sluta spela, och dagens bloggpost är just en sådan. Den bevisar också att en gråtlåt inte måste vara en långsam låt i moll. Jag vet inte så mycket om artisten, Gayle McCormick, mer än att hon har blivit kult i vissa kretsar av folk som gillar blue eyed soul.

It's a Cryin' Shame heter låten och, surprise surprise, den handlar om kärlek som tagit slut. Tja, refrängen säger det mesta: Love walked out the door / it's a cryin' shame we don't have it no more. En gråtlåt kan vara av just den bitterljuva varianten som jag beskrev i ett tidigare inlägg. Texten till den här låten är mer ett eftertänksamt konstaterande att en kärlek som är bra också kan ta slut och att man inte alltid kan säga varför än ett bittert tillbakablickande och självömkande. Så kan också en bra gråtlåt vara. Nu kan jag inte skriva mer för nu skall jag ut och dricka en fredagsöl. Men ladda ner låten (klicka på titeln ovan och följ instruktionerna), jag tror du kommer att uppskatta den!

2 kommentarer:

lasse sa...

Inte riktigt något som jag tänder på. Däremot uppskattar jag alla de tips du kommer med. Alltid lika spännande att testa.

Eva Nygren sa...

Fin, Niklas. Uppskattar dina tips och att jag lätt kan bli kriminell med din hjälp. Lasse? Är det "vår" Lasse?