söndag 22 mars 2009

Söndag - den officiella inaktivitetsdagen

Idag har jag, som det heter, inte gjort ett skapandets grand. Det blev sent igår, men jag uppfann i alla fall ett par nya moves på dansgolvet. Tack S. också för en väldigt fin liten tillställning. Idag har jag inte haft byxor på mig. Om man säger så. Jag har alltså inte lämnat lägenheten. De gånger de händer brukar ångesten komma krypande, men idag lyckades jag hålla densamma borta med hjälp av film, musik och litteratur.

Av min kära vän och kollega E. fick jag låna filmen Red Road, som jag gillade, även om upplösningen i mitt tycke hastades igenom. Filmens struktur (struktur?) och det sätt på vilken spänningen byggs upp var toppklass. Sällan har ett miljonprogramshus varit så obehagligt (och jag är ändå uppvuxen i ett). Att CCTV-övervakningen är omfattande i Storbrittannien visste jag, men att den var såhär omfattande var lite läskigt. Jag utgår från att allt jag ser på TV och i film är sant, förstås.

Hursom, se den om du får chansen. Filmen var egentligen inte vad det här blogginlägget skulle handla om. Eller rättare sagt, filmen inspirerade till detta inlägg genom sin avslutningsscen, i vilken världens bästa låt spelas; Joy Divisions Love Will Tear Us Apart. Att den är det vet jag helt säkert, för det har jag och några kompisar avgjort. Vi listade alla våra 50 bästa låtar och sammanställde våra listor till en ultimat sådan (om jag kan finna den någonstans så kanske jag publicerar den). Aktuell låt vann.




I filmen var dock låten med i en långsammare, pianodominerad coverversion som jag genast gillade. Nu är ju så att säga råmaterialet prima virke och det krävs nästan att man ger sig dän på att fucka upp för att misslyckas att göra åtminstone en hygglig version. Jag tror till och med att jag skulle uppskatta en klezmer-version. Kanske. Nu var dock tolkningen riktigt bra, tyckte jag. Så jag gick på mp3-jakt. Spotify-lös som man är.

Det visade sig att den var ganska lätt att hitta. Gruppen som framför den heter Honeyroot (ladda ner deras version av Love Will Tear Us Apart här). Det är nu det blir extra kul. En av de två i duon är Glenn Gregory från det gamla New Romantic-bandet Heaven 17. Den andre är en lirare som har varit med i en sen återföreningsupplaga av ABC. Jag gillar sådana små nystan av triviala kunskaper. Namnet Heaven 17 är taget från Anthony Burgess roman A Clockwork Orange. ABC tog sitt namn därför att de var stora beundrare av Anna Book. Så, då fick vi med lite litteratur i mixen.

Detta är mitt första inlägg sedan E. tipsade mig om hur man "skriver för webben". Styckena skall helst inte vara längre än 5 rader, så det är mitt riktmärke nu. Hoppas ni funnit mig mer läsbar. Tillägg: suck, jag höll mig till 5 rader i redigeringsläget... när det publiceras är dock spalten smalare och därmed blir det fler rader.

8 kommentarer:

Emma sa...

Så duktig du är! Fortsätt så!

Niklas sa...

Tack! Du är bra du med!

Anonym sa...

Tyvärr glömde jag lära dig den viktigaste dansen, den med helt spänd nacke och armar av sten. Men jag antar att vi ses igen så jag kan göra det då.

Niklas sa...

Ja, den fick vi ju aldrig se!

Eva Nygren sa...

Hörrudu, det sa du minsann inget om på telefon idag!!!! Jag är glad att du såg filmen, och visst är den helt fantastisk? De långsamma tagningarna med hennes blick som går över skärmarna. Va? Och mycket annat. Jag delar helt din åsikt om slutet, både hastningen men också låten som fick mig i gråt, i gråt, i gråt.

Du förstår nog också varför det blev Red Road till min The Wire-kontakt!e

Niklas sa...

Absolut Eva! Klart jag inte sade något... ville ju ha ett inlägg från dig här! Det är någonting med brittiska skådespelare. De känns aldrig teatrala som våra inhemska förmågor.

Eva Nygren sa...

Men är det med flit du skriver fel? Love will there us apart? Något jag inte fattar? För du brukar ju inte skriva fel (förutom Storbritannien, då). Kär kollega? No more?

Niklas sa...

Jisses. Det var ett rent trötthetsfel. Jag hade dock lyckats stava rätt vid det andra tillfället den nämndes.