måndag 23 februari 2009

Korsfäst



Jag är nästan manisk när det gäller att lösa Sydsvenskans lördagskryss. För er som inte vet om det så är fredagskrysset en promenad i parken. Lördagskrysset är däremot en drygt veckolång brottningskamp där jag vanligtvis till sist går segrande ur striden. En del ord har man plitat ned utan att veta vad de betyder, då får man ta Google till hjälp. Annars icke! Däremot kan man ta hjälp av Inga på jobbet, hon är till exempel väldigt bibelsprängd, och fråga henne om saker och ting. Jag brukar plocka upp krysset under lunchen så sitter vi där och vrider och vänder på klurigheterna. Nåväl, i veckan var jag ledig så veckans kryss klarade jag alldeles själv. Ett exempel på ett ord som gav sig självt så att säga var kvass. Frågan var nu bara vad tusan det var för något. Wikipedia vet. Det är en dryck som görs på mörkt bröd och som påminner om svagdricka. Poppis i Ryssland och Lettland. Att en fregatt är en fullriggare kunde man ju klura ut när man fått ihop några bokstäver. Däremot hade jag inte den blekaste aning om vad rav (det syns i nederkant till vänster på fotot) var. "Succinit i Skåne" var ledtråden och den blev man ju inte klokare av. Efter lite vaskande får man så fram att succinit är ett slags harts som bildar bärnsten och att bärnsten i Skåne förr kallades just rav. Case closed. Hur kan man inte gilla korsord?

7 kommentarer:

Emma sa...

Jag är med dig, Nicke. Hur kan man inte gilla korsord? Att du klarade lördagskrysset själv lämnar mig mållös. Det är verkligen något att bita i. Bra jobbat!

Niklas sa...

Tack tack! Nu har jag sms:at in svaret också, så nu håller jag tummarna att jag vinner tre trisslotter på lördag!

Emma sa...

Åh, det hoppas jag också att du gör. Det förtjänar du!

Anonym sa...

Har för mig att bärnsten heter just rav på danska.

Niklas sa...

You should know Walde!

Eva Nygren sa...

Har ni aldrig varit i Ravlunda? Fint ställe, rätt lugnt vintertid. To say the least.

Niklas sa...

Eva, jag har inte ens varit i Eslöv. Det finns många vita fläckar på min Skånekarta...