måndag 20 juli 2009

Skärpning

Jag lånar från E. hennes idé om att utdela skärpningar. Det finns få saker som stör mig så mycket som särskrivningar, och därför uppmanas nu Aftonbladet att skärpa till sig. I dagens Sportbladet på nätet särskriver de ordet påverkar (se bilden, klicka för större version).

Hur svårt kan det nu vara? Vi tar det igen - om det uttalas som ett ord så skall det skrivas som ett ord. Arbetar man med det skrivna ordet bör man ha koll på något så grundläggande. Så, det känns bättre när jag nu fått skriva av mig det. Imorgon skall jag skriva lite om den franska filmfestivalsfilmen "Les Infants du paradis" (Children of Paradise) är tanken, utan särskrivningar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan de inte varit på verkade när de skrev det?

Niklas sa...

Isåfall borde de bli avverkade nu!

Anonym sa...

TYPO