torsdag 31 december 2009

Avsked

Mitt i den dästa juletiden. Med en glöggmugg i ena handen och den andra handens fingrar i en Alladinask möts man av det oerhört jobbiga beskedet att Vic Chesnutt avlidit.

Han är, var, en musiker som lät helt egen. Han kategoriseras som singer/songwriter eller med det slarviga epitetet "americana", men inget han gjorde lät som någon annan.

Jag råder alla att leta upp hans mästerverk Is the Actor Happy? från 1995. Den plattan håller jag som en av mina favoritplattor någonsin; alla kategorier. I år släppte han två nya plattor. Det är hans avsked.

Hej då Vic. Och tack.

1 kommentar:

Eva Nygren sa...

Dina låtluckor under december var en källa till musikalisk förnyelse för mig. A och J har blivit lite slappa - förr öste de över mig hembrända skivor. Jag är därför väldigt tacksam för dina tips. Vad ska man lyssna på av denne man, då? Även han är helt okänd för mig. Men jag kan annat ...