måndag 7 december 2009

Lucka #8

Håkan Hellström - Gårdakvarnar och skit (2005)

Det är svårt att tycka illa om Håkan Hellström, men min skepsis övergick inte helt och hållet i entusiasm förrän i och med årets album. Innan dess hade jag inte pallat ett helt album med karln. Ända sedan han slog igenom så har han ju ändå med jämna mellanrum fått ur sig en räcka finfina popsinglar.

Och det var det han stod för enligt mig, trallvänlig pop med återvunna Morrisseyöversättningar som funkade på dansgolvet. Men det här är något annat. 4Real som Prince skulle ha sagt.

Men det är lika bra att vi klarar ut följande först: Håkan är GAIS:are och "gårdakvarnen" var ett götebosskt smeknamn på GAIS (de malde ner motståndet på plan, liksom). Idag är det en supporterförening. Håkans låt spelas på Gamla Nya Gamla Ullevi eller vad schabraket nu heter innan spelarna marscherar in för match. Låten är alltså, a priori, fem av fem. Jag hade inte annat än kunnat älska den, om han så sjöng om gula ubåtar till ett säckpipeblås över ett beat spelad på en kastrull.

Men nu är det istället en vacker ballad. Och den handlar om det vackra i livet som samtidigt är fult. Som Göteborg; som kärleken eller som GAIS fotbollslag. Den handlar om att en sommarmorgon sitta på Skansbergets topp med Haga nedanför sig och se solen gå upp; se ut över hustaken och se allt det vackra men också det insprängda fula. De e la GAIS, änna.

På ren Gaisiska: Jag vet ett berg dit jag brukade gå / det är så vackert där, / nästan som en tavla / nästan som en tavla över rätt och fel / för man ser gårdakvarnar men / man ser skiten med

2 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Nja. Men JJ lyssnar jag mig igenom nu på Spotify och youtube.

Årets julklapp till maken med baken: Säsong 5 från Kvarnbio: 279 pix. ??

Niklas sa...

Tycker jag absolut. Eller så gör du som jag och köper den från cdon för endast 209 pistoler. http://cdon.se/film/the_wire_-_säsong_5_(4_disc)-3992353