tisdag 22 december 2009

Lucka #23

Junior Boys - Like a Child (2006)

När jag skriver det här är det måndag eftermiddag och jag har just varit ute på stan och julshoppat. Jag stinker damparfym och någon monstertruck utan radiostyrning fick jag inte tag på. Det ser ut att bli fler rundor de närmsta dagarna.

Efter julstressen är det läge för att placera sig i soffan med en kopp kaffe och en bok och med kanadensiska Junior Boys elektropopperfektion So This Is Goodbye från 2006 på lagom volym i högtalarna. Inte för att det skulle vara easy listening eller bakgrundsbrus, men plattan går att använda på det sättet. Precis som det går att försjunka i den djupt koncentrerad och frånkopplad yttervärlden. Uttrycket "balsam för själen" är måhända lite överanvänt, men i Junior Boys fall är det passande. Jag är oförmögen att känna stress i samband med den här skivan.

I stort sett varje låt passar på en lista likt denna, men jag har alltid varit svagast för "Like a Child", mest för den vackra texten om en döende människa; "Stay awhile / We don't have long / We could talk for hours / 'Til my strength is gone", den hoppande basen, men allra allra mest för det överjordiskt vackra sticket 3.48 in när Jeremy Greenspan sjunger:

Close the windows in my room
It gets so cold at night
Stay at home here like you do
I've got the end in sight, yeah

Like a child
Yeah, you hold me
Like a child

Det blir inte mycket vackrare än så.