onsdag 2 december 2009

Lucka #3

Pet Shop Boys - London (Genuine Piano Mix) (2003)

Pet Shop Boys 00-tal har varit... varierande. Minst sagt. Men plattan från 2003, Release, är tidvis mycket bra. Min favorit från densamma dök dock upp i en i mitt tycke ännu bättre version på samlingen Disco 3 som kom året efter.

Som titeltillägget antyder så är detta en avskalad pianoversion. En cocktailbarsversion om man så vill. En hel del typer tycker att Neil Tennant har en platt och intetsägande röst, något som jag inte förstår alls. Med ett sådant här avklätt komp lyfts nyanserna fram. Exakt - nyanser. Han är ju ingen Meat Loaf direkt.

Texten är en betraktelse över migrationen från de forna öststaterna till det väst som de "trained to fight" under sin uppväxt. Till London kommer de för hårt arbete eller kreditkortsbedrägerier. Men det är inget billigt, främlingsfientligt budskap som förmedlas. Istället står texten som en kommentar till vad för effekt på människor ett liv i ett totalitärt samhällssystem kan medföra, och vad som händer när detta system faller samman. Och inte minst, vilken syn på dessa människor som vi från väst har (presumtiva brottslingar!).

Best rhyming couplet: My father fought in Afghanistan / His widow's pension ain't worth a damn

4 kommentarer:

Joakim sa...

Jaha, nu förstår jag! Intressant att vi hade så liknande idéer i två olika landsdelar.

Niklas sa...

Verkligen, fast Pistol-Pete får ta cred för idén till listan. It's a joint venture.

Eva Nygren sa...

Snyggt formulerat. Fast jag läser nog hellre dig än lyssnar på dem ...

Niklas sa...

Men den här låten tror jag verkligen du skulle tycka om Eva!