torsdag 24 december 2009

Lucka #25

Morrissey - The First of the Gang to Die (2004)

Kulturbolaget i Malmö den 24 oktober 2002. Morrissey har inte släppt något sedan Maladjusted 1997, men nu har nya låtar läckt ut och han har gett sig ut på en comeback-turné. Det skulle han själv aldrig ha kallat det såklart (I just wanna say / I haven't been away), men det var vad det var.

Det skulle dröja ännu ett tag till de nedladdade låtar som spridits skulle fästas på vinyl och bli officiellt utgivna, men vi drygt 700 personer som var där kunde redan vartenda ord och varenda frasering.

Jag hade aldrig varit på en bättre spelning, jag har inte varit det sedan dess och jag kommer nog aldrig att vara det heller. Det var ren popmagi - nej, stryk pop. Det var magi. Från början till slut.

Morrisseys 00-tal må vara synnerligen ojämnt, men You Are the Quarry var en strålande återkomst. Många hade nog räknat bort honom efter det påtvingade uppehållet efter Maladjusted, men han visade med all önskvärd tydlighet att han inte hade bränt sitt bästa krut. Och mest imponerade "The First of the Gang to Die".

Att Morrissey är stor bland gäng-chicanos i Los Angeles är måhända förvånande och hade jag fått det beskrivet för mig hade jag ställt mig aningen skeptisk till det faktum att Morrissey nu valt att skriva direkt riktat till dem; en låt om Hector, the first of the gang with a gun in his hand. Men "the romance of crime" är nu exakt vad Morrissey ofta skrivit om tidigare och det är endast miljön som är ny. Byt ut Hector till något mer anglosaxiskt klingande så hade låten lika gärna kunnat handla om Manchester, Birmingham eller London. Och det finns nog med "slate gray Victorian skies" på albumet för att inte vara en cash-in på en ny publik.

Och låten, jisses vilken hit. Han får ur sig sådana självklara popsinglar med jämna mellanrum. Och om nu idén är en eftergift till hans senaste beundrarskara är lyriken klassiskt Morrisseysk:

...where Hector was the first of the gang
with a gun in his hand
and the first to do time
the first of the gang to die. Such a silly boy.
Hector was the first of the gang
with a gun in his hand
and a bullet in his gullet
the first last lad under the sod.

4 kommentarer:

Eva Nygren sa...

God Jul, Niklas, wherever you are! Sitter här på juldagsmorgon med den vanliga julbluesen (för min del: Jag tycker inte det är så kul, mer någon annan gång). Men jag minns när denna skivan kom. Det var nog i början av vårt musiksnackande, eller ditt med mig. Jag minns den raden, slate grey, etc. Att den gjorde intryck på dig.

Jag fick Christmas songs med The McGarrigle-sisters och Rufus, av Mats. Han fick femte säsongen av Julia, etc. Vi får nog köpa in de två säsonger vi inte har nu.

Ha det gott i vintermörkret!

snake sa...

Har följt din lista under hela perioden och har varit helt övertygad att moz akulle vara etta. det finns liksom ingen annan som platsar. Allt annat är fel och lögn, ingen är större än Morrissey. sådeså

strategen sa...

föga förvånande för att komma från dig. jag är väl lika förutsägbar gissar jag.

Niklas sa...

Nä, vi är rätt förutsägbara du och jag Frippe. Skönt att du fick en Maiden-kommentar till din artikel...