lördag 5 december 2009

Lucka #6

The Flaming Lips - Do You Realize?? (2002)

Det finns band som hyllas och som ständigt återkommer som favoriter i såväl tidningar som hos tyckare och vänner som jag respekterar för deras oerhörda musikkunnande men som jag ändå aldrig lyckats ta till mig fullt ut. The Flaming Lips är just ett sådant band.

De känns väldigt sympatiska och har fantastiska scenshower (Wayne Coyne i en stor plastboll gående på publikens händer i konfettiregn och laserljus under förra årets Way Out West-festival). Trots detta lyckas jag sällan uppbåda det engagemang för dem som så många andra lyckas med.

Men så är det nu med detta lustiga begrepp smak. Gott så. Att jag inte lyckats greppa bandets storhet må vara hänt, men dagens lucklåt kapitulerar jag helt och fullt inför. Det är helt enkelt en fullkomligt magisk poplåt. Det är klockspel, änglakörer och livsglädje i en cocktail som blandats av Brian Wilson och som serveras dig av Phil Spector (utan revolver). Det måste vara speciell luft i den där bubblan.

Dagens bibelord: You realize the sun doesn't go down / It's just an illusion caused by the world spinning round

3 kommentarer:

strategen sa...

äntligen en bra låt.

Niklas sa...

This one's for you Frip.

Eva Nygren sa...

För mycket grejs och mojs. Nä, inte min kopp te.