torsdag 10 december 2009

Lucka #11

The Knife - Heartbeats (2002)

Så, i gårdagens lucka skrev jag om hur fantastiska låtar direkt omhändertas av någon annan artist, görs om och ges ut på nytt. Så var ju även fallet med dagens lucklåt (och Coldplays i och för sig könlösa "Viva la Vida", som helt och hållet kastrerats av idol-Darin), som gavs ut av José Gonzales och kickstartade hans karriär. Inget ont om honom. Men hans version av "Heartbeats" är ju bara en pust av västan jämfört med den veritabla orkan som originalet utgör.

Knivarnas första platta (den med det ohyggligt fula omslaget) gick mig spårlöst förbi. Annat var det med albumet Deep Cuts som snarare briserade vid mina fötter, och då speciellt denna första singel. Otherworldy är ett vackert engelskt ord; utomvärldslig. Det är så det låter. Surrealistiskt men konkret, vackert men samtidigt oroande. Det finns inga självklara referenspunkter, det står helt och hållet på egna ben. Visst låter Karin Dreijer, med sin underliga frasering, ibland lite björksk. Men där den senare snarare låter mjuk och ullig på grund av detta låter den tidigare mest... annorlunda. Säregen.

Texten är rätt udda den med. Jag har just (sent omsider) läst Låt den rätte komma in, och soundtracket till den filmen (som jag ännu inte sett) borde låta som "Heartbeats". Inte som Morrissey.

Mest vampyrskt: And you / You knew the hand of a devil / And you /Kept us awake with wolves teeth / Sharing different heartbeats in one night

1 kommentar:

Eva Nygren sa...

Äntligen en låt jag känner till.