fredag 11 december 2009

Lucka #12

The National - All the Wine (2005)

Det band som mer än något annat har satt sin prägel på 00-talet för mitt vidkommande är The National, trots att halva decenniet hade passerat när jag första gången hörde dem.

Min kompis R. tipsade mig om dem, och det var på midsommarafton 2005 när vi spelade fotboll vid tallriken i Pildammsparken. Han pratade så gott om Alligator, skivan i fråga att jag bestämde mig att inhandla den så fort jag kunde. Vid samma midsommarlunchsamling var Calvin Johnson från Beat Happening med. Det kändes lite surrealistiskt.

Hursom, The National är utan tvekan det band som jag lyssnat på mest under 00-talet. Alligator är en förträfflig platta, men uppföljaren Boxer från 2007 är the sweetest plum. Möjligtvis är topparna (och därmed "dalarna", de relativt sett något svagare korten) något högre på Alligator. Att välja en låt av alla fantastiska sådana är inte helt lätt, men valet faller till sist på mäktiga "All the Wine". "Mr. November" är en större urladdning, men den här får mig helt enkelt på bättre humör.

Och så är det fredag, och texten handlar väl, om jag tolkar den rätt, om en oövervinnlighetskänslan och livsglädjen som alkoholen kan ge (eller som Matt Berninger sjunger i en annan låt - "on a good mixture"). Det finns förvisso andra aspekter som kan tas upp, men det får räcka så. Ibland skall man inte analysera sönder allt.

Mest extatiska textsjok: So tall I take over the street, with highbeams shining on my back / A wingspan unbelievable / I'm a festival, I'm a parade

Tillägg: Har fått veta att låten släpptes på en EP redan 2003, men 2005 får stå kvar eftersom det var då jag hörde den.

Inga kommentarer: