måndag 21 december 2009

Lucka #22

Sun Kil Moon - Tonight the Sky (2008)

Det finns knappast ord att beskriva hur mycket jag älskar Mark Kozeleks musik, och därför får han som enda artist medverka två gånger på den här julkalendern slash listan. Och för att den episka "Tonight the Sky" är inspelad under hans alias Sun Kil Moon då, och inte hans riktiga namn.

Det här är 10 minuter av ren skönhet, och inte en sekund är bortkastad. Jag kan inte bestämma mig för om det är den sorgsna kärleksbeskrivningen, den vackra naturromantiken eller det instrumentala partiet som är det allra vackraste. Kozelek spelar ett slags psykadeliskt Byrds- och shoegaze-influerat solo som precis när det är som mest överstyrt och underligt hittar tillbaka in i låtens riff. Det framkallar ilningar hos mig.

Texten är, som alla Kozeleks texter, fantastisk. Och, precis som vanligt, handlar den om hans kärlek till Katy. Katy som han älskade och förlorade, och som han oåterkalleligt förlorade till cancern. Rader som "I met my fallen Angel one last time / I promised always through me she would shine / I held her hands, I sunk into her heart / Til powers unrelenting, pulled us apart" är det bara att kapitulera inför. Precis som Shakespeare låter objektet i Sonnet 18 (Shall I Compare Thee) leva för alltid just därför att poeten besjunger henne så låter Kozelek Katy skina vidare genom sångerna.

Men, det vackraste ögonblicket inträffar nog trots allt 9.12 in i låten, när Kozelek sjunger dessa rader:

Like warm sun rays
You're turning into
wind sails on cool bays
I'm watching for you

Tonight the skies
Are open for you
Mountains and big clouds
Dividing in two

Kärleken till Katy manifesteras i naturens skiftningar och här en ljum bris som smeker havet. Jag blir nästan religiös. Jag kommer inte kunna sluta lyssna på den här låten, och redan nu, när jag skriver dessa rader så vet jag att jag kommer att ångra att den här inte placerades som etta i julkalendern (nu är det ju ingen lista på det sättet riktigt, men ändå). Episkt, majestätiskt, fantastiskt.
Send "Tonight The Sky" Ringtone to your Cell

3 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Maffigt, vackert sorgligt - och helt okänt av undertecknad. Tack igen, min favoritlista i Spotify blir bara längre och längre och förmodligen mer och mer lik din!

Niklas sa...

Om jag bara får en enda människa att upptäcka Mark Kozelek är jag nöjd. Nu är jag nöjd!

Eva Nygren sa...

Ja, den hade passat som etta.