måndag 14 december 2009

Lucka #15

Her Space Holiday - Tech Romance (2003)

Jag är inte helt hundra på hur Her Space Holiday kom in i mitt liv. Eller, jag vet att jag köpte plattan The Young Machines begagnad på Skivhugget i Göteborg, men jag kommer inte ihåg varför den inhandlades. Ingen av mina vänner lyssnar så vitt jag vet på dem och de brukar inte förekomma på diverse listor. Måhända hade jag läst någon uppskattande recension och bestämde mig för att ge dem en chans.

Kanske hade jag läst någostans att de tidigare gett ut en platta med den briljanta titeln Home Is Where You Hang Yourself och beslutade mig för att chansa på dem enkom av den anledningen. Nåväl, det spelar nu igen roll. Jag blev genast förtjust i Marc Bianchis indieelectronica.

Plattan är inte bra rakt igenom, men den har en handfull fina poplåtar "Japanese Gum" (vars intro spelas i Agenda på SVT), "Sleepy California" och framför allt: "Tech Romance" med sina lätt hiphopdoftande rytmer och ljuva stråkarrangemang. Återigen är det en sådan låt jag ständigt återkommer till och inkluderar på mina spellistor.

Textmässigt är de flesta av Bianchis låtar rätt lika; det är mycket hjärta/smärta och "I want the one I can't have"-litanior, men i den här låten är det välavvägt och välfungerande. Och återigen, hiphopbeatet och stråkarrangemanget! Det är inget annat än ljuvligt.

Teknikromantiskt: You can show up at my house / Completely unannounced / We'll have that movie kiss we talked about / Where there are no words / Just a soft and gentle score / Our ears will ring from all the strings

Inga kommentarer: