tisdag 8 december 2009

Lucka #9

R. Kelly - Ignition Remix (2003)

När jag var i tjugoårsåldern bodde jag med två goda vänner i ett kollektiv på Guldheden i Göteborg. Det var ett renoveringskontrakt och efter att kontraktet gick ut skulle hela lägenheten blåsas ut fullständigt. Vi behövde med andra ord inte oroa oss för vare sig flyttinspektion eller dito städning.

Festerna var frekventa och utflyttningsfesten var en regelrätt backanal, komplett med ett akvarium fyllt med hemkört och uppeldning av möblemang i den öppna spisen (brandkårsutryckning). Jag kan inte minnas vad soundtracket till just den här kvällen var, men jag och L. hade ett noga utvalt sådant till varje förfestkväll. Det kulminerade alltid i Underworlds "MMM Skyscraper I Love You" följt av Nick Cave & the Bad Seeds "Foi Na Cruz". Det betydde rulla hatt.

Under 00-talet finns det en låt som tagit platsen som partajlåt nummer ett. Vare sig man drar igång den hemmavid eller slår sig fram till datorn på en fest och börjar lattja med YouTube eller Spotify. Ignition - Remix är helt enkelt samma sak som fest. R. Kelly må vara en rätt dubiös existens men låt oss nu hålla isär konstnären och konstverket. Det här är en fantastiskt skön rullande låt som får alla att må lite bättre. Can I get a toot-toot? Can I get a beep-beep?

Deep thoughts from R. Kelly: Sippin' on coke and rum / I'm like so what I'm drunk / It's the freakin' weekend / Baby I'm about to have me some fun

3 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Snygg låt1 No doubt! Du har wireifierat en av mina bloggkontakter, kolla provningsposten!

Niklas sa...

Bra bra! Jag ser redan fram emot lovet hemma i Götet när jag skall äga mig åt säsong 5!

Eva Nygren sa...

Du, jag ser att du har ditt hjärta på ärmen. Jovars, det märks ibland. Fin, fin bild på båda sätten. Och pennan finns där med. Du är min pen pal!